Belgisch bedrijf verstevigt positie als expert hernieuwbare energie

GreenPulse: acquisities en installaties in België en internationaal

Door met GreenPulse in zee te gaan verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk en besparen ze energiekosten door hun eigen zonne-energie op te wekken. GreenPulse biedt Solar-as-a-service aan waarbij bedrijven zelf de investering niet dragen en tegelijkertijd genieten van een verlaging van de CO2 uitstoot en een goedkope en voorspelbare electriciteitsfactuur. GreenPulse realiseerde al tal van projecten (Alken-Maes, TVH, Eternit, Betafence) in België en Azië en ontplooit zijn activiteiten verder in de EU en in de opkomende markten. Recent (her)verwierf het een Belgisch operationeel zonnepaneelproject van 5 hectare (3MW; 12,000 zonnepanelen) van een Zwitsers fonds en haalde het een groot project binnen in India dat bemiddeld werd door PepsiCo.

Sinds de oprichting in 2008 werkt GreenPulse met bedrijven die kiezen voor een duurzame groei en tegelijkertijd een bijdrage willen leveren in de strijd tegen de klimaatverandering. CEO Manu Jans (London Business School, Vlerick Business School): ‘GreenPulse ontwikkelt, financiert en beheert de stroomafnameovereenkomsten (power purchase agreements of PPA’s) en werkt voor de productie en installatie samen met lokale kwaliteitsvolle bouwfirma’s. Zelf beschikken we over een team van Europese en Aziatische experten op het gebied van zonne-energie. We positioneren ons als een betrouwbare partner die (Westerse) multinationals voorziet van zonne-energie op hun daken wereldwijd.’

Zowel op geografisch vlak als op vlak van exploitatie zette het bedrijf de voorbije weken opvallende stappen.

PepsiCo: Belgische expertise, Indische zon

Het drank en voedingsbedrijf PepsiCo is ook één van de vele multinationals die de eigen ecologische voetafdruk zo laag mogelijk houdt en betrekt daar nu ook zijn leveranciers bij. GreenPulse voorziet 10MW zonnepanelen op 18 daken van verschillende Indische verpakkingsbedrijven die leveren aan PepsiCo. De eerste bouw bij JDB Steel vangt aan in juni en GreenPulse praat momenteel met co-investeerders.

SolarPulse NV: weer in handen van de lage landen

GreenPulse en het Benelux EPICo Fonds verwerven SolarPulse NV van een Zwitsers fonds voor hernieuwbare energie.
SolarPulse is een operationele installatie van zonnepanelen op de daken van TVH. Dit project werd in 2009 ontwikkeld door GreenPulse en was destijds één van de grootste dakinstallaties ooit in België. Voor Belfius Project Finance is dit project nog steeds één van de best presterende hernieuwbare energieprojecten in hun portefeuille. In 2011 werd het verkocht aan een Zwitsers internationaal fonds. GreenPulse koopt de installatie nu terug samen met EPICo NV, een Belgisch-Nederlands infrastructuurfonds beheerd door PMV en Rebel.

Meer info:

Manu Jans, CEO GreenPulse: 0473 89 90 11, manu.jans@greenpulse.euwww.greenpulse.eu

Persvragen: greet.verleye@outlook.com of 0472 900 405